Uit in Riga - Reisverslag uit Riga, Letland van rosiroundtheworld - WaarBenJij.nu Uit in Riga - Reisverslag uit Riga, Letland van rosiroundtheworld - WaarBenJij.nu

Uit in Riga

Door: Roos

04 Maart 2012 | Letland, Riga

De markt is hier gevestigd in oude zappelin hangars. We eten er zoete broodjes en een pannenkoek gevuld met aardappelpuree en kaas. Het is een interessante combinatie die best goed smaakt. Engels kunnen ze niet allemaal dus dingen regelen gaat vaak met handen en voeten. Vragen of dit gerecht wel vegetarisch is doen we dus ook met handen en voeten. Danielle doet een kippetje na, compleet met geluid. En de verkoopster snapt het wel. Ze lacht een beetje. Waarschijnlijk ziet ze wekelijks toeristen die iets uitbeelden. Ik vind de mensen hier in Riga over het algemeen heel aardig en een beetje afstandelijk, net als in Tsjechie. We lopen de halve stad door, gaan naar het kunstmuseum waar veel locale kunst is en daarna doen we nog wat kerken en gebouwen aan. In een van de kerken gaan we naar boven met een lift want bovenin is een mooi uitzicht over het oude centrum. Intussen zijn we niet meer weg te slaan uit de Lido. 's Avonds chillen we een uurtje op onze kamer en dan gaan we op zoek naar een bar. Niet met de kinderclub in ons hostel maar gewoon op eigen houtje. We zoeken wat rond en eindigen in een pub waar we ons tipsy drinken aan kriek. Ik zie een Engelsman die tijdens het afrekenen de halve inventaris steelt en een man in een hoek met een Playboy in zijn hand die af en toe gebiologeerd in zijn blaadje en dan weer schaapachtig onze kant op kijkt. Ik weet er stiekempjes een foto van te maken en die foto geeft de rest van de avond stof tot lachen. We vervolgen onze trip naar de club ' The Club', waar 7 verdiepingen zijn... las ik ergens. Nou ik weet niet of het aan mij ligt maar ik heb die andere vijf niet gezien. Toch is het een leuk feestje daar, al worden we vierkant uitgelachen om onze outfits (laarzen, legging en een North Face trui). We hebben trouwens mooi geen entree hoeven te betalen en eerlijk gezegd hebben we geen idee waarom want we zien er niet uit. De dames zijn hier allemaal gekleed in strakke jurkjes. Er worden muziekvideo's gedraaid en filmpjes met dansende dames en wij doen het allemaal na. We drinken een tequila sunrise, we maken nog wat gekke foto's met vreemde heren en als we dan echt niet meer kunnen gaan we op huis aan. De club zit hier om de hoek dus we zijn zo thuis. Midden in de nacht word ik weer wakker van een van onze Spaanse 'vriendinnen'. Ik zie dat ze mijn flesje water gebruikt om haar lenzen mee schoon te maken naast mijn bed. Ik kijk haar aan en gauw doet ze het licht uit. Ik vraag haar in het Spaans wat ze aan het doen is en zeg dat dat mijn water is en ze zegt in het Engels dat ze dacht dat het van haar was. Logisch natuurlijk, lig je aan de andere kant van de kamer en dan denk je dat jouw water aan de andere kant van de kamer staat. In principe had het gekund want deze dames hebben de hele kamer al veranderd in een ravage. Mijn water mag ze hebben, want even ervoor ligt het op mijn bed en loopt de helft eruit. Gelukkig heb ik een enorm hoog kussen waardoor een waterprobleem op mijn bed helemaal niet erg is. Nu dus met een licht katerig gevoel en een kopje thee aan de bar. We nemen zo de trein naar het strand in Jurmala en vandaag proberen we de Lido te ontwijken.

• 04 Maart 2012 - 08:41

Mam:

Hoi Roos en Danielle.
    Nou, nou, jullie hebben wel een hoop lol daar!
    En dat vliegtuig.... zou Wizz-air een afkorting zijn van "wizzard?" Een tovervliegtuig (een snellere reis als je een plek meer naar voren hebt en een piloot wiens hoofd veranderd is in een eenhoorn zodat hij een beetje dubbel praat....)
    En het strand.... mm.. wel koud....
    Maar je bent al weer druk aan het regelen en organiseren dus.
    Ga zo door!
    Enne... morgen achterstevoren terugvliegen naar Eindhoven zeker..
    Groetjes, mam