Port - Reisverslag uit Amsterdam, Nederland van rosiroundtheworld - WaarBenJij.nu Port - Reisverslag uit Amsterdam, Nederland van rosiroundtheworld - WaarBenJij.nu

Port

09 Mei 2013 | Nederland, Amsterdam

Vandaag word ik vroeg wakker. Tijdens het ontbijt klets ik wat met twee Oostenrijkse dames die naar Santiago zijn gelopen. Dan loop ik door de stad naar de andere kant van de rivier de Douro. Ondertussen vliegen de kerken, kathedralen en andere mooie gebouwen me om de oren. Bovenop de brug is het uitzicht fantastisch, net een postkaart. Ik neem de telegrafico, een kabelbaan, naar beneden. Terwijl ik ergens bovenin hang vind ik het ineens een beetje eng. Bij Ferreira doe ik mijn eerste port rondleiding. Ferreira schijnt de trots te zijn van veel Portugezen, omdat het als een van de weinige bedrijven altijd in Portugese handen is gebleven. Na de tour proef ik de port met nog 3 anderen. We hebben een hoop lol en maken fotos van elkaar. Ik vind de port wel lekker, vooral de rode. Deze is fruitig en zoet. Voor lunch kruip ik een klein cafeetje in. Ik bestel een franchesina. Dit is een typisch Portugees gerecht, bestaande uit twee stukken brood met vulling, in een bord vol dunne saus. Denk aan lasagne, maar dan met dunnere saus en brood. Ik bestel de vega versie, met ananas, kaas, tomaten, mais en champignons. Het is even wennen, dat natte brood, maar best lekker. Ik dwaal wat door de soms smalle straatjes. Ik vraag een meneer in een piepklein winkeltje of ik een foto mag maken. Ik begrijp hem niet helemaal maar hij doet zijn kraag even netjes, dus ik ga ervan uit dat het mag. Als het zonnetje zich weer laat zien zit ik een poosje te mijmeren langs de rivier met de typische bootjes.

Ik besluit ook nog een tour te doen bij Taylors. Hier betaal ik 3 euro voor een rondleiding met maar liefst 5 glazen port. Ik heb dan wel geluncht, maar ik drink niet alles op want ik begin de port te voelen en ik moet straks immers nog helemaal terug naar het hostel. De rondleiding wordt ook hier gegeven door een keurige dame in mantelpakje. Ze vertelt meer dan de dame bij de andere rondleiding en ze is duidelijk heel trots op het bedrijf waarvoor ze werkt.
De blaren zijn het bloeden al lang voorbij en ik loop langzaam maar zeker terug naar de kabelbaan voor de rit terug. Boven pak ik de metro terug naar het centrum. Vlakbij mijn hostel eet ik een flink stuk quiche met salade. Zelfs de tomaten zijn lekker, terwijl ik die normaal helemaal niet lust. Deze zijn een beetje groen en echt lekker fris. De bediening is hier ook weer super aardig. De jongen komt informeren of ik het eten lekker vind (hier in Porto menen ze het echt als ze dat vragen) en even later komt hij zeggen dat hij het TV kanaal wel wil veranderen als ik dat liever wil.

Port... Lekker, overal te krijgen en hier niet duur. Nog genoeg tours en proeverijen te gaan!
Porto... wat een heerlijke stad! Mensen zijn echt super aardig, voor eten heb je genoeg keuze, overal barretje met goede koffie naar Italiaans concept (zitten of gewoon snel aan de bar je caffeine shot naar binnen gieten), mooie gebouwen, een goed OV systeem. Nu snap ik waarom mensen naar Portugal gaan. Ik heb zoveel fotos gemaakt! Maar de ciomputer heeft er vandaag geen zin in, dus binnenkort meer!

• 10 Mei 2013 - 07:01

Henk En Ria:

Hai Roos.
    Zo zo, de stad is dus helemaal doordrenkt met port! Vandaar dat iedereen zo superaardig is... ze zijn allemaal aangeschoten natuurlijk en de naam Port -ugal zal daar ook wel vandaan komen.
    Hoe dan ook: we wensen je fijne dagen toe. Liefs, mam