Stockholm - Reisverslag uit Stockholm, Zweden van rosiroundtheworld - WaarBenJij.nu Stockholm - Reisverslag uit Stockholm, Zweden van rosiroundtheworld - WaarBenJij.nu

Stockholm

Door: Roos

02 Maart 2008 | Zweden, Stockholm

Stockholm was fantastic! En alles was super goed geregeld. We kregen een flinke duit zakgeld, zijn in het museum voor moderne kunst geweest, in het nationaal museum, in de city hall, in het paleis en in de ijsbar. En Nordic Light hotel was helemaal top!! Lekker luxe, goed personeel, veel sfeer, schoon en vooral erg smaakvol ingericht. Lekker gegeten, veel gewandeld, veel gezien. Stockholm is echt een aanrader. En we hebben erg gelachen samen. En zoals de Zweedse vrouwen bekend staan om hun schoonheid, zo waren ook de mannen knap!!

Het was nog even afwachten of we met de storm wel konden vertrekken vanaf Amsterdam. We liepen wat vertraging op maar kwamen toch op tijd aan in Stockholm, waar we werden opgewacht door onze chauffeur, die ons naar het hotel bracht. In het hotel kregen we meteen een telefoontje van onze stand-by-guide Raoul en we kregen onze treintickets en een ticket voor de ijsbar. Meteen na inchecken de stad ingegaan en van alles moois gezien. Het paleis was aardig. In het nationaal museum bekeken we tijdelijke expo. Het museum voor moderne kunst, waar een imposante collectie Andy Warhol te vinden was, vonden we leuker. Ook Warhol's Beatrix hing er en er waren veel videos te bekijken. Nog een lekker taartje gegeten in een cafeetje en een wrap gedaan in een leuk restaurant. 's Avonds naar de ijsbar, waar we na een minuut of 20 en een Absolut mix bijna onderkoeld uit kwamen. Mooi was het wel, alles van ijs, inclusief de glazen. Zo uit de rivier gehakt. Na de ijs-experience door naar een restaurant om te eten. De pizza was OK, de peren-cider en mijn toetje (een ontplofte peer met ijs en lekkere saus) waren heerlijk.
Moe als we waren van de lange dag deden we nog een cocktail in de hotel lobby, waar de openhaard knisperde en waar ze lekkere muziek draaiden. We gingen redelijk vroeg naar onze kamer en na het lezen van een design tijdschrift viel ik in slaap. Het voelde alsof ik in een zee van knisper-frisse lakens, een stapel kussens en een comfortabel matras werd opgeslokt.

s Morgens ging de telefoon. Robert. Of ik al bijna klaar was. Even later zaten we in de white-room aan het ontbijt te genieten van lounge-muziek en spacy videobeelden.
Spullen gepakt, koffers gedumpt, met de staff gekletst, een blik geworpen op de breakfast-to-go tafel bij de uitgang (voor gasten met haast) en naar de cityhall gelopen, waar we een rondleiding kregen. Het gebouw is pas in 1920 gebouwd en de architect heeft geprobeerd het er oud uit te laten zien. Onze guide attendeerde ons op de vele architectonische verrassingen, wat de tour erg interessant maakte.
Hierna gingen we het stadje weer in en aten we nog eens een taartje.
Nog een rondje stad en terug naar het hotel om onze bagage op te halen. Het treinstation zat er naast, dus binnen 2 minuten zaten we in de trein naar de airport. Beetje vertraging, want het vliegtuig uit NL was laat ivm de storm. Veel krijsende kinderen aan boord en helemaal geen entertainment. De vlucht duurde zo n 2 uur en we kwamen op tijd terug in Amsterdam.