Cracow - Reisverslag uit Warschau, Polen van rosiroundtheworld - WaarBenJij.nu Cracow - Reisverslag uit Warschau, Polen van rosiroundtheworld - WaarBenJij.nu

Cracow

Door: Roos

02 September 2008 | Polen, Warschau

OK, we wisten wel dat we nog een uurtje met een bus en/ of trein moesten, maar we wisten niet dat we daarvoor een reservering nodig hadden. Laat op de avond op de airport en geen vervoer. Gelukkig waren er nog wat mannen, type Poolse gastarbeider, die ons wel mee wilden nemen in hun taxibusje.
Het hostel vinden was ook niet makkelijk, maar enfin, we zijn er. Leuke toko, lekker huiselijk. Maar waarom moeten mannen altijd drinken, snurken en naar knoflook ruiken? Ook is er veel gedoe op de kamer met mensen die hun spullen in- en uit pakken, etc. Ik heb gelukkig oordopjes en een maskertje en ik droom van een woestijn. (Zal wel met de warmte te maken hebben gehad).
Ik wilde gisteravond nog even wat drinken maar Josien wilde liever vroeg naar bed.
Vanmorgen vrij vroeg wakker, met de voeten van mijn buurman nog net niet in mijn gezicht. Het witte brood aan het ontbijt vult niet erg en na een stuk of 6 zie ik het voor gezien. Snel maar tanden poetsen, want de stad roept!
Dan gaan we de stad in. We zien het Rynek Glowny plein, het grootste plein met lakenhallen en cafeterrassen van Europa. We lopen verder naar de Mariakerk waar we de zij-ingang nemen zodat we geen entree hoeven te betalen. De kerk is in de 13e eeuw opgericht door rijke Krakau-ers. Dat is te zien; veel bling bling, schilderingen en een soort levensgroot prentenboek dat bijbelverhalen vertelt. Als wij binnen zijn is er een bijeenkomst gaande, waarbij een non de pagina' s omdraait met een stok. We gaan vervolgens naar de markt Rynek Kleparski. Daar vinden we alledaagse- en streek producten en geen toeristen. Als ik voor een bloemenkraam sta om op de kaart te kijken, word ik vriendelijk verzocht verder te lopen, omdat zo niemand naar de bloemen kan kijken. Tenminste, dat is mijn interpretatie.
We genieten van een kop koffie met traditioneel gebak, iets wat lijkt op een Wiener bol. (Bestaat dat wel? Ow nee ik bedoel een Berliner bol) Hij is in elk geval best lekker.
Als we echt trek krijgen zoeken we een traditioneel eetcafeetje, waar we pierogi eten, deeg gevuld met aardappels/ kaas en voor Josien vlees.
Er is niet veel open op maandag, dus we doen verderop in de week nog wat culturele dingen. Verder proberen we de zoutmijnen te boeken en een trip naar Auschwitz. We proberen een leuk prijsje te krijgen en hier en daar kunnen we studentenkorting krijgen, maar we zijn er nog niet over uit. Ow ja, een pickup service voor de terugweg moeten we ook nog even regelen. Maar dat komt nog wel.
Onderweg naar ons hostel voor een kleine siesta zien we een bioscoopje. Daar zien we de film 'The bank job', zeker een aanrader. De bioscoop is overigens klein en ouderwets gezellig.
Later regelen we toch 2 tours naar de zoutmijnen en naar Auschwitz. Als avondeten doen we een pizza op een dakterras. Als we terug komen in het hostel hebben we beide wat maagproblemen van de pierogi die we vanmiddag aten. Op ons eigen dakterras, dat schijnbaar nog niemand van onze mede-gasten heeft ontdekt, drinken we een theetje bij kaarslicht. We gaan vroeg naar bed.

• 01 September 2008 - 07:09

Ria:

Dus Roos, lekker vroeg de stad in? Veel plezier de komende dagen. Mam

• 01 September 2008 - 09:04

Merijn:

Hee Roos!!Dus lekker in Polen in het mijnenstadje Cracow!Ben er nooit geweest,maar wel met Poolse mensen gesproken en die vertelde dat het een interessante stad is.

Leuke blog btw!!!
    Zo te lezen zit het niet altijd mee hahaha...

Tijd niks meer van elkaar gehoord!!Hoe kan dat in een keer hahaha.

Als je weerns terug bent laat het me dan maar eens weten kunnen we wel weerns meeten:D
    Veel plezier nog komende tijd en groetjes aan Josien!!!

x Merijn

• 02 September 2008 - 10:15

Retze:

Hi Roos

Kort: In de buurt van Cracow wordt eind volgende week een ClimateRescueCamp georganiseerd.
    Wij geven daar een Workshop, er zal iemand van mijn team aanwezig zijn.
    Voor het geval, dat het je interesseert:
    agata.zielinska@at.greenpeace.org

Ik schrif gauw weer