Laatste dag - Reisverslag uit Остров Пасхи, Chili van rosiroundtheworld - WaarBenJij.nu Laatste dag - Reisverslag uit Остров Пасхи, Chili van rosiroundtheworld - WaarBenJij.nu

Laatste dag

Door: Roos

28 Augustus 2009 | Chili, Остров Пасхи

Gistermiddag een hele route langs de kust en door het binnenland gefietst op de mountainbike. Het bleek verder te zijn dan ik dacht en de onverharde wegen waren best lastig te fietsen. Bij een grot kwam ik er achter dat ik mijn hoofdlamp niet mee had, dus ik ging met 2 Spanjaarden naar binnen. Ik begon te denken dat ik misschien terug moest liften maar dat viel uiteindelijk mee. Om iets te doen voor het eiland besloot ik onderweg afval mee te nemen dat langs de weg lag. Terug in het dorp nam ik een empanada (deeg gevuld met kaas) en een papayasap. De rest van de middag thee gedronken, kaarten gepost bij het postkantoor. Gisteravond met Kirk en Matthew gegeten en daarna in een hotel de film ´Rapa Nui´ gezien. Mooie film met een wat suf liefdesverhaal. Ik kon mijn ogen bijna niet open houden, zo moe was ik van het fietsen.
Vanmorgen afcheid van ze genomen. Ik kreeg de dikke maar oh zo handige Lonely Planet South America van Kirk. Dat komt goed uit want ik ga richting Bolivia en zat net te bedenken dat ik een kaart en wat info nodig zou hebben. Het ding weegt nogal wat en is dik, dus ik moet misschien iets anders achterlaten. Misschien de gids die ik eerder van Karianne kreeg? Dat zou jammer zijn, maar je kunt niet alles meenemen. Souvenirs neem ik in elk geval niet mee, want dat past niet in mijn tas.
Daarna naar de markt gefietst voor een papaya. Die neem ik straks voor lunch.
Terwijl ik hier zit te typen zet het meisje van het internetcafé een rieten tasje neer. Die heeft ze zelf ondertussen in elkaar gevlochten. Het ziet er prachtig uit. Mensen maken hier echt mooie dingen van schelpen, hout, riet. De taal klinkt heel bijzonder, zoiets van meke meke piki boe, pipi ba koe. Er is geen touw aan vast te knopen. Verder wordt er steeds meer Spaans gesproken. Op school wordt er les gegeven in traditionele dans, taal en muziek. Iedere avond kun je een show bekijken in restaurants. Ik heb er al heel wat gezien op Youtube. Mannen hebben origineel lang haar en dragen dat los of in een knot. Vrouwen dragen vaak een bloem in het haar. Aan de kust wordt een oerlelijk resort gebouwd. Het eiland protesteerde tegen toerisme. Er komen hier zo´n 50.000 toeristen per jaar. Ze leven ervan, maar Chili heeft het hele eiland gebombardeerd tot Nationaal Park en daarmee kunnen de eilanders zelf niet meer vrij hun eigen eiland over. Paaseilanders zeggen dat ze als debielen worden behandeld. Er komen Chilenen hier stelen, vrouwen verkrachten, de boel vervuilen. Ook toeristen brengen vervuiling en vernieling met zich mee. Veel archeologische vondsten zijn elders in de wereld, bijvoorbeeld in het British Museum of in Noorwegen.
Morgen ga ik weg. Het is wel weer goed zo. Ik heb het hele eiland zo´n beetje gezien. En ik kan zeggen... het is de moeite.

• 28 Augustus 2009 - 19:19

Lien:

Roos komt naar Bolivia, Roos komt Bolivia, joehoe!!!! Ik kan niet wachten om je terug te zien, heb zo nood aan girlie talk!

• 29 Augustus 2009 - 06:31

Mam:

Hee Roos. Daar ik waarschijnlijk meer gelegenheid heb om te internetten, heb ik dat even gedaan en kwam op een site van een Hollands stel dat Zuid-Amerika bereisd heeft, dus ook Bolivia. Wellicht heb je daar iets aan, of ga je maar een paar dagen en blijf je voor de rest in Noord-Chili? Anyway: het adres: www.marrem.nl/wereldreis en dan krijg je linksboven een bloem en klik je op Bolivia.
    Een goede reis Roos en pas goed op jezelf, mam