Humberstone - Reisverslag uit Iquique, Chili van rosiroundtheworld - WaarBenJij.nu Humberstone - Reisverslag uit Iquique, Chili van rosiroundtheworld - WaarBenJij.nu

Humberstone

Door: Roos

04 September 2009 | Chili, Iquique

In het hostel ontmoette ik Ian en Petti uit Australië, die wel mee wilden gaan om een tour te boeken naar het spookstadje Humberstone. Mijn kamergenote Catherina uit Luxemburg en Timothey uit Australië wilden ook wel mee, dus met zijn allen het stadje ingegaan, wat gegetenen een tour geboekt voor donderdag. Die avond gezellig wijn gedronken en zitten kaarten in de tuin. Catherina heeft in hetzelfde schildpaddenproject gewerkt en wist de regels nog van het verslavende spel Geneva dat daar veel wordt gespeeld. Ondertussen speelde het halve hostel mee. Ik ging vroeg naar bed, want ik was nog steeds brak van de busrit. Donderdag werden we a het magere ontbijt opgehaald door onze chauffeur. We hadden een bus vol oude mensen geboekt, maar als je hier in de woestijn iets wilt zien, ben je wel even bezig. Maar we vermaakten ons prima. Dus eerst naar Humberstone en de oude salpeter-raffinaderij Santa Laura. We kregen een hele uitleg over het winnen en verwerken van salpeter. Dat was best aardig. Spookstad Humberstone was echter interessanter. Je zou er zo een horror-film op kunnen nemen. Alle winkels, huizen en kantoren zijn nu leeg. Het lijkt net of de plaats van de ene op de andere dag verlaten is. Het theater en het zwembad, gemaakt van een scheepswrak uit Iquique, waren de hoogtepunten.
Hierna gingen we verder naar een plek in de Atacama-woestijn om de petrogliefen te zien. Het zou in dezelfde stijl zijn als Nazca in Peru.
Verder nog een aantal kerken bezichtigd (dit waren er iets teveel), geluncht in en klein restaurantje en nog naar Pica, een plaatsje dat bekend is om haar zure limoenen en de warmwater bronnen. Er waren hotels, touroperators en een heel toeristisch complex rondom het water. Het zag er prachtig uit, maar helaas was bijna al het water verdwenen en blijkbaar kwam er niet meer bij. Er hingen reclameposters van hoe de situatie eerder was en nu was het één trieste bende.
Gisteravond met zijn allen goed van de Chileense wijn geproefd. Deze zijn goed en goedkoop. Voor een euro of 2 heb je een hele goede wijn.
Vandaag niet veel meer gedaan dan thee drinken, praten en kaarten. Ik denk dat ik morgen door ga naar San Pedro te Atacama, waar ik een tour zal nemen door de Uyuni woestijn.

• 06 September 2009 - 08:11

Mam:

Jee Roos, je bent misschien door het oog van de naald gekropen. Ik las dat er donderdag een ernstige crash is geweest in de Uyuni-woestijn, een botsing, waarbij een aantal mensen is omgekomen en ik schrok me een ongeluk. Heb gelijk je verhaal nog even bekeken vanwege de datum, maar jij ging een dag later. Pffff. Triest voor de mensen die daar het leven hebben verloren......
    Hou je haaks Roos. We denken aan je. Groet van ons allen, mam

• 06 September 2009 - 08:18

Mam:

Hoi. IK heb nog even verder gekeken en aan de reacties te zien was het al eerder, maar er staat een datum bij van vandaag linksboven en dat is verwarrend. Toch raar dat zoiets kon gebeuren in zo'n weids landschap. Hopelijk wordt er wat voorzichtiger gereden.
    Groet, mam

• 07 September 2009 - 12:15

Lien:

Inderdaad heel erg raar dat daar een botsing kan gebeuren. Ik ben er in augustus geweest en tussen de toeristische attracties in zie je de andere wagens zelfs nauwelijks rijden. Zo ver van elkaar rijden die. Misschien mensen die er op eigen houtje zijn uitgetrokken?